Основы здоровья


Урок № 26 
Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж

Урок № 26
Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання
та гасіння пожеж
Мета уроку: розглянути умови й причини виникнення пожеж, принципи запобігання та гасіння пожеж; розвивати поняття про способи гасіння невеликих пожеж, особливості гасіння електроприладів, захист органів дихання під час пожежі.
Очікувані результати: учні мають називати умови й причини виникнення побутових пожеж; учні мають наводити приклади джерел запалювання, горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; учні мають навчитися гасити невеликі пожежі, зокрема спричинені й електричним струмом, безпечно евакуюватися з оселі й приміщення школи, захищати органи дихання від отруйних
газів.
Обладнання: _____________________________________________________________________
Тип уроку: засвоєння нових знань.
n   1.   Організаційний момент
n   2.   Актуалізація опорних знань
2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань. Обговорення.
2.2. «Розумники та розумниці»
Живуть у тісній темниці,
Без страху темноти,
Хлоп’ята яснолиці —
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згораючи дощенту,
Вогонь дають вони.
(Сірники)

Бажаний гість замість цукерок дрова їсть.
(Вогонь)

Скільки б не їв, ніколи ситий не буде.
(Вогонь)

Лісом він котився з ревом,
Їв кущі, траву, дерева.
А коли напивсь води —
Стих і згаснув назавжди.
(Вогонь)
2.3. «Асоціативний кущ».
Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «пожежа».
Приклади відповідей: небезпека, сірники, вогнегасник, вода, пожежник, вогонь.
n   3.   Мотивація навчальної діяльності
3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
3.2. Проблемні запитання.
— Чи кожне горіння — пожежа?
— Вогонь наш друг чи ворог?
n   4.   Етап засвоєння нових знань
      4.   Етап засвоєння нових знань
1.   Пожежі. Умови виникнення пожеж
Пожежа — неконтрольований процес горіння, що супроводжується знищенням матеріальних цінностей і створює небезпеку для життя і здоров’я людей.
Умовами загоряння є:
•    наявність вогню (іскри);
•    кисню (повітря);
•    горючих речовин.
Відсутність тієї чи іншої умови робить горіння неможливим (пожежа не виникає або припиняється).
До джерел запалювання належать:
•    відкрите полум’я;
•    розпечені предмети;
•    електричні іскри;
•    теплові процеси хімічного, електричного та механічного походження;
•    сонячне випромінювання, що сконцентровано у промінь.
За горючістю матеріали поділяють:
Горючі: деревина, папір, паливно-мастильні матеріали, тканина, спирт, олії, пластмаси тощо.
У свою чергу горючі матеріали поділяють на легкозаймисті (папір, бензин тощо) та важкозаймисті (деревина, вугілля, пресований картон).
Важкогорючі: деревинно-тирсові й деревинно-волокнисті плити, гіпсові матеріали.
Негорючі: цегла, бетон, граніт, мармур, глина, залізо тощо.
Класифікація пожеж
Види пожеж за площею загоряння




Окремі
(одиничні об’єкти)
Масові
(25 % території)
Вогняні шторми
(90 % території)

Види пожеж за зовнішніми ознаками



Наземні

Підземні


Види пожеж за місцем виникнення



Будинки, споруди:
•    житлові;
•    адміністративні;
•    промислові;
•    складські
Підземні споруди і промислові підприємства (копальні, шахти)
Горючі масиви:
•    ліси;
•    торф’яники;
•    степи, лани

Дії під час виникнення пожеж у багатоповерхових будинках, власному будинку:
1.   Оцінити обстановку.
2.   Зателефонувати за номером 101 (чітко повідомити адресу й пожежну обстановку).
3.   Повідомити оточуючих.
4.   Вжити заходів (по можливості) щодо гасіння пожежі.
5.   Якщо пожежа в приміщенні, не можна відчиняти вікна та двері.
6.   Залишити палаюче або задимлене приміщення (у дуже задимленому приміщенні необхідно рухатися поповзом у бік дверей. Ніс необхідно захистити вологою тканиною).
Засоби пожежогасіння


Підручні
•    пісок;
•    земля;
•    щільна тканина;
•    вода (при горінні електромереж і електроприладів водою користуватися не можна)

Спеціальні






Пожежна техніка
•    спецмашини;
•    гідранти;
•    рукави
Вогнегасники
•    вуглекислотні;
•    пінні;
•    порошкові


Чинники посилення пожеж у багатоповерхових будинках:
•    вентиляція;
•    шахта ліфта;
•    сміттєпровід;
•    відчинені вікна та двері.
Під час пожежі НЕ можна:
•    затоптувати палаючу речовину без взуття;
•    ховатися в шкафи, під дивани, кроваті;
•    утворювати протяг;
•    укриватися целофановою плівкою та іншими синтетичними матеріалами;
•    торкатися голими руками металевих дверей (для попередження опіків).
Пам’ятайте!
Вогонь розповсюджується знизу вгору.
Евакуація при пожежі


Шляхи евакуації

Пожежа в окремій квартирі:
рух сходами вниз
Велика пожежа на поверсі:
•    рух сходами вгору (необхідно мати пристосування для відчинення люка на горищі)

Захист органів дихання під час пожежі



Спеціальні засоби:
•    протигази;
•    респіратори;
•    ватно-марлеві пов’язки
Допоміжні засоби:
•    мокра тканина;
•    одяг

2.   Причини виникнення пожеж
n  «Мозковий штурм»
Причини пожеж:
•    хуліганство;
•    недбале поводження з вогнем;
•    неправильне поводження з відкритим вогнем;
•    порушення правил опалювання приміщень з використанням печей;
•    порушення правил користування зварювальними апаратами;
•    порушення правил експлуатації електромереж і електроприладів;
•    порушення правил користування газовими приладами;
•    самозапалювання легкозаймистих речовин при підвищеній температурі;
•    «сонячні зайчики» від дзеркал, скла, металу;
•    блискавки.
Наслідки пожеж:
1.   Порушення здоров’я людей:
·        •      опіки;
·        •      отруєння продуктами горіння.
2.   Загибель людей.
3.   Знищення матеріальних цінностей.
3.   Принципи запобігання пожеж
n  «Пожежна інспекція»
У школі:
•    відсутність джерел відкритого вогню;
•    регулярні протипожежні перевірки стану електропроводки;
•    наявність вогнегасників та інших засобів пожежогасіння;
•    регулярний інструктаж учнів та працівників школи щодо правил пожежної безпеки.
Удома:
•    обережне поводження з газом, печами;
•    перевірка справності електроприладів;
•    не гратися із сірниками, петардами, бенгальським вогнем;
•    наявність засобів пожежогасіння;
•    відсутність горючих матеріалів на балконах;
•    не заклеювати вікна дзеркальними плівками;
•    не гратися «сонячними зайчиками»;
•    не зберігати під дахами або поряд із джерелами тепла горючі й легкозаймисті матеріали.
4.   Засоби гасіння невеликих пожеж
Якщо виникла невелика пожежа, слід:
•    засипати джерело вогню піском (можна землею з-під квітів, якщо вона суха);
•    залити водою, але не можна використовувати воду при гасінні пожеж, спричинених електричним струмом;
•    накинути цупку товсту тканину.
n  Запитання до учнів
— Яка головна мета цих заходів? (Припинити доступ кисню до вогню й тим самим припинити процес горіння.)
— Чому не можна використовувати воду під час гасіння пожежі, спричиненої електричним струмом? (Вода проводить електричний струм, тому людину може вдарити електрострумом.)
n   5.   Узагальнення й закріплення знань
5.1. Відпрацювання навичок захисту органів дихання від отруйних газів.
Учні захищають рот та ніс підручними засобами: светрами, шарфами, носовими хустками, ватно-марлевими пов’язками.
(Дома можна використовувати й інші речі. Якщо тканину змочити водою, то це поліпшує захист органів дихання.)
5.2. Відпрацьовування навичок евакуації з приміщення школи. (Робота за планом евакуації.)
5.3. Тестове завдання для закріплення знань
Тест № 14
Позначте всі правильні відповіді.
1.   Пожежу може спричинити:
А   відкритий вогонь
Б    легкозаймисті матеріали, що зберігаються поряд із джерелом тепла
В   працюючий електрозварювальний прилад, що залишений без нагляду
Г    вогнегасник
2.   До легкозаймистих матеріалів належать:
А   деревина, гіпс
Б    вода, пісок, цегла, бетон
В   бензин, гас, спирт, природний газ, олія
Г    вода, металеві вироби
3.   До негорючих матеріалів належать:
А   папір, деревина, бавовняна тканина
Б    гума, пластмаса
В   вода, пісок, цегла, бетон
Г    вата, цукор
4.   Причиною пожежі можуть бути:
А   відчинені двері та вікна
Б    перевантажена розетка
В   блискавка
Г    гра дітей з петардами
5.   Телевізор не можна ставити близько до джерела тепла, оскільки:
А   він може зайнятися
Б    буде холодніше в кімнаті
В   погіршиться якість зображення
Г    це неестетично
6.   Палаючі електроприлади гасять:
А   водою
Б    бензином
В   цупкою тканиною
Г    спиртом
Відповіді: 1АБВ; 2В; 3В; 4БВГ; 5А; 6В.
5.4. «Перлини народної мудрості»
•    Вогонь вогнем не загасиш.
•    Вогонь — добрий слуга, але поганий хазяїн.
•    Із вогнем не жартуй.
•    Вогонь — більший ворог, ніж вода.
•    У сіні вогню не сховаєш.
•    Вогонь кочерги не боїться.
•    Вогню в шапці не гасять.
•    Гаси вогонь, поки не розгорівся.
•    Коли вогонь розгориться, то спалює і мокре, і сухе.
•    Із малої іскри великий вогонь буває.
•    І найменша іскорка зродить найбільший вогонь.
•    І в попелі іскра буває.
•    Не кидай іскри в солому: і сама згорить, і село спалить.
•    Біля сухого дерева й сире горить.
•    Сірничок малий, а біда від нього велика.
5.4. «Перлини народної мудрості». (Робота в малих групах.)
Кожна група обирає собі прислів’я. Завдання — розтлумачити його зміст в інсценованій формі. Найкращий виступ обирається відкритим голосуванням.
5.5. Відповіді на проблемні запитання.
n   6.   Підбиття підсумків уроку
Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
Сьогодні на уроці я навчився…

n   7.   Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Індивідуальні завдання
1.   Обладнання пожежного щита.
2.   Засоби гасіння невеликих пожеж.
3.   Намалюйте плакати, що інформують дітей про причини виникнення пожеж.

Шипит и злится,
Воды боится,
С языком, а не лает,
Без зубов, а кусает.

Что, дотронувшись едва, 
Превращает в дым дрова?

Без рук, без ног, 
А на гору быстро ползет.

Где с огнем беспечны люди,
Обязательно он будет.
Шипит и злится, воды боится 
С языком – а не лает, без зубов – а кусает?

Источник:
http://zagadki.info/zag/ogon.html

Вот какой обжора есть: все на свете может съесть. 
А когда воды попьет - обязательно уснет.

Источник:
http://zagadki.info/zag/ogon.html



Комментариев нет:

Отправить комментарий